Üniversitemiz Engelsiz Yaşam Topluluğu tarafından “Çocuklarda Nörogelişimsel Değerlendirme ve Bütüncül (Re)habilitasyon Olanakları” konulu bilgilendirme semineri düzenlendi. Seminerin konuşmacısı, Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Fakültesi Öğretim Üyesi ve Hacettepe Üniversitesi Çocuklarda Habilitasyon Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇUHA) Müdürü Prof. Dr. Mintaze Kerem Günel’di. Merkez Derslikler ’de gerçekleştirilen etkinliğe akademik ve idari personelimiz ile öğrenciler katıldı.

Etkinlik Saygı Duruşu ve İstiklal Marşı’nın Engelsiz Yaşam Topluluğu öğrencileri tarafından işaret diliyle seslendirilmesi ile başladı. Ardından Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencilerinin müzik dinletisine geçildi.





Etkinliğin açılış konuşmasını Sağlık Bilimleri Fakültesi öğretim üyesi Doç. Dr. Özge Vergili yaptı. Doç. Dr. Özge Vergili, “Üniversitemiz Engelsiz Yaşam Birimi tarafından her yıl 3 Aralık Dünya Engelliler Günü kapsamında bir etkinlikler dizisi hazırlanmakta ve bu kapsamda tüm fakültelerimiz, yüksekokullarımız ve meslek yüksekokullarımız kendi birimlerine özgü çalışmalar ortaya koymaktadır. Şunu özellikle belirtmek isterim ki, bugün gerçekleştirdiğimiz bu program fakültemizin tüm bölümleriyle birlikte bir bütün olarak ortaya koyduğu ortak bir emektir; bir güç birliği ürünüdür. Bugünün anlamı çerçevesinde, 3 Aralık Dünya Engelliler Günü vesilesiyle, engel ve engellilik kavramlarını bir kez daha düşünmek; dezavantajlı bireylerin toplumsal yaşama entegrasyon sürecinde karşılaştıkları güçlükleri daha geniş bir perspektiften ele almak ve bu alanda sunulan yaklaşımlara dair yeni bir vizyon oluşturmak amacıyla buradayız.” şeklinde konuştu.

Hacettepe Üniversitesi Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Fakültesi Öğretim Üyesi ve Hacettepe Üniversitesi Çocuklarda Habilitasyon Uygulama ve Araştırma Merkezi (ÇUHA) Müdürü Prof. Dr. Mintaze Kerem Günel, “Çocuklarda Nörogelişimsel Değerlendirme ve Bütüncül (Re)habilitasyon Olanakları” konulu sunumunu dinleyenlerle paylaştı. Çocuklarda nörogelişimsel süreçlerin değerlendirilmesi, rehabilitasyon yaklaşımlarında bütüncül modellerin önemi ve erken müdahale yöntemleri üzerine kapsamlı şekilde anlatan Prof. Dr. Mintaze Kerem Günel, “Çocukların ‘küçük birer yetişkin’ olmadığını özellikle vurgulamak istiyorum; çünkü nörogelişimsel gelişim prenatal dönemden itibaren başlayan oldukça karmaşık bir süreçtir. Bu nedenle tipik ve atipik gelişim farklarının erken dönemde tanınması kritik önem taşır. Dünya Sağlık Örgütü’nün 2030 rehabilitasyon vizyonuna uygun olarak çocuklarda en erken dönemde erişilebilir, koruyucu, multidisipliner ve aile merkezli (re)habilitasyon yaklaşımlarının uygulanması gerektiğine inanıyorum. Nörogelişimsel bozuklukların yaşam boyu etkilerini azaltabilmek için habilitasyon modelleriyle fonksiyonel bağımsızlığı artırmayı, günlük yaşam aktivitelerine katılımı desteklemeyi ve aileyi güçlendirmeyi hedefliyoruz. Erken tanı sürecinde nörolojik işaretler ile GMA, AIMS, PDMS-2, Bayley-III, M-ABC-2 ve GMFM gibi değerlendirme araçları büyük önem taşır. ICF-CY çerçevesiyle çocuğun vücut işlevlerini, aktivitelerini, katılımını ve çevresel faktörleri bütüncül biçimde ele almak gereklidir. Hedef belirlerken SMART yaklaşımını kullanıyor; müdahaleleri ise aile, rutin ve çevre temelli olacak şekilde planlıyoruz. Interdisipliner çalışmalarda etkili iletişimi, paylaşılmış hedefleri ve ortak karar verme süreçlerini başarılı rehabilitasyonun vazgeçilmez unsurları olarak görüyorum. Türkiye’deki ÇUHA modelinin de çocuklara yönelik interdisipliner habilitasyon hizmetlerinin yapılandırılması için güçlü bir örnek oluşturduğunu belirtmek isterim.” dedi.


Program, öğrencilerden gelen sorular yanıtlanması ve Prof. Dr. Mintaze Kerem Günel’e hediye takdimi sona erdi.
